Läsning av felkoder med hjälp av diagnosverktyget , anslöts det till motorstyrdonet via porten placerad i mittkonsolen bredvid cigarettändaren.
Upptäckta felkoder:
DF058: Fel på referenssensorn.
DF071: Fel i pedalspår 1.
DF073: Fel i pedalspår 2.
Symtom: Motorn saknar kraft och motorfelindikatorn är tänd.
Initial tolkning av felkoder: Felkoderna tyder på elektriska problem i flera komponenter. Detta kan bero på en kortslutning i den gemensamma installationen för dessa element.
Elektriska kontroller:
Användning av oscilloskop: För att analysera signalernas och matningarnas beteende hos sensorer och ställdon.
Referensvärden för gaspedalen:
Spår 1:
Otryckt pedal: 0,8V
Tryckt pedal: 4,6V
Spår 2:
Otryckt pedal: 0,3V
Tryckt pedal: 1,9V
Matningar:
1G2: 5V
1F2: 5V
1H3: Jord
1F3: Jord
Observerade värden:
Spår 1 otryckt: 5V (avvikande)
Spår 2 otryckt: 0,4V (nära det normala)
Detta indikerar ett problem i gaspedalens installation.
Utbyte av gaspedalens potentiometer:
Efter att ha bytt potentiometern kvarstår problemet
tekniska avdelning:
Ett tekniskt meddelande upptäcktes som kopplar gaspedalens fel i spår 1 till en möjlig defekt i luftmassemätaren.
Spår 2 delar matning med kylvätsketrycksensorn.
Rekommendation: För fordon tillverkade fram till 07-2002 med karosserityp XBX, ska gaspedalens kabelstam bytas ut (reparationssats referens: 77 01 057 057).
Ytterligare kontroll av elinstallationen:
Med hjälp av databasen Da-Web 2.0 kontrollerades resten av elinstallationen.
Inga ytterligare fel hittades i andra komponenter.