BMW Serie 5 520d E60 Felkod A111: Strömförsörjningsfel i ELV-systemet (styrkolumnlås)

04.11.2024



Symtom: En BMW Serie 5 520d E60 från 2005 anländer till verkstaden med bärgningsbil. Det går inte att starta fordonet och endast airbagvarningen tänds på instrumentpanelen när tändningen slås på.

Verkstaden har diagnosutrustningen , en mångsidig och snabb enhet med stor kapacitet för att utföra pålitliga diagnoser för olika bilmärken.

OBD-anslutningen är placerad längst ner i fotstödsutrymmet på förarsidan (Fig 1).

Diagnos av felet

Efter att ha anslutit till CAS-styrenheten (immobilizer) och läst felminnet, visas följande felkod:

A111: Strömförsörjningsfel i ELV-systemet (styrkolumnlås).

Styrkolumnlås:

Det elektriska styrkolumnlåset är placerat direkt på styrkolumnen. Det består av en drivmekanism med kugghjul och låsbultar. Styrningen utförs av CAS-styrenheten (Fig 2).

För dessa tester används ett Pico-oscilloskop i standardversionen för fordonsdiagnostik.

Verkstadsteknikern beslutar att kontrollera strömförsörjningen till styrkolumnlåset samt strömförsörjningen till CAS-styrenheten (immobilizer).

Vid kontroll av styrkolumnlåset (ELV) upptäcker tekniker att det inte finns någon strömförsörjning, medan CAS-enheten via säkringarna F7 och F15, som är placerade i handskfacket, får korrekt batterispänning.

Detta får teknikern att misstänka ett möjligt internt fel i CAS-modulen. Innan någon komponent byts ut beslutar han att kontakta Mekatronic

tekniska avdelning.

Efter att ha sökt i den tekniska dokumentationsbasen lokaliseras en orsak relaterad till felkoden i immobilizernheten.

Orsaken till detta fel är lokaliserad till den intelligenta batterisensorn (IBS) som ger en låg spänningssignal på terminal 15WUP (Wake up-signal). När aktiveringen av modulerna som är i viloläge avbryts, aktiveras inte fordonets CAN-Bus-system.

Andra modeller som påverkas av detta fel: E90/E91 (Serie 3), E60/E61 (Serie 5), E63/E64 (Serie 6).

Det tekniska meddelandet indikerar också att om starten är inaktiverad måste denna komponent bytas ut.

Lösning av felet

Batterisensorn är en komponent som övervakar batteriets status och samverkar med andra komponenter i fordonets laddningssystem. Denna komponent hindrar korrekt strömförsörjning till terminal 15WUP, vilket är signalen som väcker styrenheterna. Om denna aktiveringssignal inte är korrekt kommer CAN-Bus-linjerna inte att startas och fordonet kommer inte att kunna starta. Efter att ha bytt ut denna komponent, som är kopplad till minuspolen, åtgärdas felet.