Volkswagen Golf V GTi från 2007,P129F,P310B 

04.11.2024


Volkswagen Golf V GTi från 2007 med BPY-motortypen kommer till verkstaden, eftersom den har en motorfelslampa tänd och dessutom har bristande prestanda. Se mer information om detta fordon

Verkstaden har diagnostisk med stor kapacitet för att utföra en tillförlitlig diagnos på multi-brand-nivå.

OBD-anslutningen är placerad längst ner i fotstödsutrymmet på den ledande sidan.

Efter åtkomst till motorstyrenheten och avläsning av felminnet kan följande felkoder vara viewed:

    P129F: System med lågt bränsletryck. För högt tryck.

    P310B: Reglering av lågt bränsletryck. Bränsletryck utanför toleransområdet.


Fig. 3: Bränsletillförselsystem.


Fig. 4: Tryckrattens mätare.


Fig. 5: Trycksensor.


Diagnos av fel

Innan diagnosen av systemet fortsätter utför operatören en sökning efter arbetstrycksvärdena för detta system. När du känner till denna information kan du kontrollera vilket värde trycksensorn mäter genom listan över motorstyrningsdata.

    Bränslematningssystem
    FSI Bensin direktinsprutningssystem

Lågtryckskretsen arbetar mellan följande värden 3 och 5,8 bar, medan högtryckskretsen arbetar från cirka 50 bar till 127 bar, från 130 bar återvänder bränslet genom tryckbegränsningsventilen tills det sjunker cirka 5 bar från det maximala trycket.

Med diagnosutrustningen  utförs en avläsning av datalistan i realtid och det observeras att tryckvärdet för lågtryckskretsen verkligen ligger över det maximala värdet, som är 6,5 bar.

Enligt dessa värden indikerar det att det finns en ökning av trycket i bränsletillförselkretsen (lågt tryck), detta kan bero på att tankpumpen genererar ett högre bränsleflöde, för att verkligen veta om värdet som mäts av sensorn är korrekt används en tryckkomparatorklocka.

Efter att klockan har anslutits till systemet kontrolleras att trycket är 5,2 bar, vilket indikerar att det ligger inom arbetsvärdena för denna krets.

Denna kontrollgör att vi kan dra slutsatsen att felet ligger i signalen som sänds av trycksensorn (8).

Innan ytterligare testning bestämmer verkstadsoperatören att demontera trycksensorn, när han demonterar den inser han att sensorkroppen är perforerad.

När han ser sensorns status byter operatören ut den, eftersom bensinen hade nått dess inre.

Felsökning

Även om sensorn sänder en signal är den inte korrekt, eftersom den informerar styrenheten om ett tryckvärde över det tillåtna området, så att fellampan tänds. Efter att ha kontrollerat det faktiska trycket med en klocka kan problemet fokuseras på signalen som avges av sensorn och genom att kontrollera dess felaktiga skick kan problemet lätt härledas. När sensorn har bytts ut åtgärdas problemet.